Så kan e-butiker arbeta mer med bilder

Bilder kan göra oerhört mycket för en hemsida, och då inte minst för en e-butik vad gäller försäljningssiffror och konvertering. Det är välkänt att bilder gör att besökare ofta stannar längre på en hemsida vilket kommer med en rad olika fördelar. En besökare som stannar längre på en hemsida är troligtvis mer benägen att göra ett köp. Att ha en låg bouncerate är nog något som alla webmasters strävar efter.

Motiv på bilderna

Vissa menar att vissa motiv är bättre än andra, till exempel att djur och personer triumferar föremål. Det finns viss forskning som stödjer detta, men det är inte ett obestritt påstående. Ett motiv som många hävdar skapar förtroende, och därmed i längden ökar konverteringsgraden, är människor som ser vänliga ut. Tittar vi på olika e-butikers hemsidor kan vi dessutom själva bilda oss en uppfattning.

Säg att du till exempel ska köpa däck. Prisjakt har då en sida där du snabbt får se ett brett urval av däck, men det är också det som är det enda motivet. Visserligen är Prisjakt ett mycket känt varumärke och snarare än jämförelsesajt än en e-butik, men principerna är i hög grad desamma.

Om du som ska köpa däck sedan kommer in på Tirendo.se, möts du av en stor bild på en leende person. Tirendo är visserligen inte ett lika stort varumärke som Prisjakt, men kanske hade bounceraten varit högre utan det här motivet. Det ligger givetvis i betraktarens öga, men mycket pekar på att dessa typer av bilder får besökare att stanna längre.

Bildkvalitet och zoomfunktioner

Det här är kanske särskilt viktigt för e-butiker inom kläder, mode och textilier av olika slag. Och har man dåligt med eget utrymme på servern så finns bildtjänster som t ex Bildcentralen.  Att bilderna är i hög kvalitet och går att zooma in på anser de flesta besökare vara ett stort plus. Köper man kläder i verkligheten händer det ofta att man står och granskar varje detalj på plagget – och så vill man också kunna göra om man handlar över nätet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *